1 doel

Door het doel te benoemen geef je richting aan je proces. Als je samenwerkt weet je of de neuzen dezelfde kant op staan.

motiveren
Als je wilt motiveren moet er emotie in je beeld zitten. Metaforen zijn geschikt.

instrueren
Als je wilt instrueren moet het beeld vooral heel duidelijk zijn. Instructies vragen vaak om een stap-voor-stap benadering. Denk maar aan de handleidingen van Ikea.

bekwamen
De weg vinden doe je bijvoorbeeld met een overzichtelijk beeld waar relaties en wegen zijn aangegeven.

 

2 context

investering
Aan wie toon je de beelden? Als je beelden laat zien aan potentiële klanten is het verstandig geld uit te geven. Als je iets wilt delen met je team kun je het bij wijze van spreken in de vergadering zelf uittekenen.  Als het beeld langere tijd gebruikt wordt is het echter weer verstandig om er meer waarde aan toe te kennen.

beelddrager
Papier vraagt om een hogere kwaliteit dan een beeldscherm. Internet vraagt om kleine bestanden die snel geladen kunnen worden. Het beeldscherm van je telefoon ziet er heel anders uit dan het beeldscherm op je bureau.

omgeving
Als je beelden projecteert in een zaal hou je er rekening mee dat mensen achterin nog steeds alles kunnen zien.  Als je een plaat maakt voor in een werkplaats is het verstandig deze te lamineren.

doelgroep

  • ervaring: Mensen die weinig weten van het onderwerp worden flink geholpen met verduidelijkende plaatjes. Experts worden wellicht juist afgeleid.
  • cultuur: Symbolen betekenen soms iets heel anders in een andere cultuur.
  • leeftijd: Aan jongeren laat je andere plaatjes zien dan aan bejaarden. Oudere mannen zijn vaker kleurenblind.
beperkingen

  • budget
  • deadline

3 benadering

samenhang en herkenbaarheid
Een website of een boek heeft een ontwerp met voorwaarden voor de inhoud. De presentatie van een bedrijf houdt rekening met de huisstijl. Een blog op internet heeft beelden op hetzelfde formaat. Wellicht moeten kleuren steeds terug komen. Het is verstandig om met één tekenaar te werken vanwege de stijl.

sfeer
Als je het hebt over een serieus onderwerp vraagt dat om een serieuze uitstraling.  Als je betrouwbaar wilt overkomen ondersteun je dat wellicht met realistische en rustige beelden. Cartoons kunnen een onderwerp luchtiger maken.

4 functie

Een procedure kun je duidelijk maken met een stroomdiagram. Relaties kun je weergeven in een mindmap. Feiten vinden snel hun plek in grafieken. Emoties maak je los met metaforen. Stilstaande beelden zijn zeer geschikt om te laten zien hoe iets werkt. Als je wilt laten zien hoe je iets moet doen is een animatie een goede keuze.

5 optimaliseren

Wellicht is het beeld te druk waardoor er teveel op de toeschouwer afkomt. Misschien is het beeld juist te simpel waardoor de expert het te kinderachtig vindt. Is het beeld overzichtelijk? Is er genoeg witruimte? Als je een animatie laat zien is ingesproken tekst beter dan ondertiteling. Ligt de nadruk op de juiste plekken? Past het beeld mooi in het geheel?

 

overzicht

 

< vorige
volgende >