Als je met een groep iets wilt bereiken heb je er belang bij om het werkgeheugen van je deelnemers optimaal te benutten. In dit artikel leg ik uit hoe je de aandacht van je groep het beste kunt focussen.

twee geheugens
We hebben een langetermijngeheugen en een werkgeheugen. Alles wat we weten ligt als een verzameling mentale modellen opgeslagen in ons langetermijngeheugen. Als we ergens mee aan de slag gaan haalt ons werkgeheugen de benodigde mentale modellen op.

het kleine werkgeheugen
De capaciteit van ons werkgeheugen is heel klein. Als we het maximale uit onze bijeenkomst willen halen gaan we hier dus economisch mee om. We willen ons werkgeheugen niet vullen met overbodige ballast uit ons langetermijngeheugen. Bovendien willen we ons werkgeheugen optimaal benutten.

focussen
Als we het optimale uit ons werkgeheugen willen halen focussen we zoveel mogelijk op zo’n klein mogelijk interesse- gebied tegelijk. We springen niet van de hak op de tak. En we behandelen zo’n klein mogelijk onderwerp.

drie verwerkers
Als we het optimale uit ons werkgeheugen willen halen maken we gebruik van alle drie de verwerkers waar het over beschikt: de fonetische verwerking van alles wat je kunt horen, de visuele verwerking van alles wat je kunt zien en de spiegelneuron die handelingen opslaat.

.

fonetische verwerking

We zijn eraan gewend om zo’n beetje alles uit te leggen met woorden. We laten daarmee de mogelijkheden aan visuele verwerking liggen. Het is daarom een goed idee om zoveel mogelijk te verbeelden. Dit kunnen we ondersteunen met woorden.

 

visuele verwerking

overzichtelijke plaatjes
Vooral als mensen nog niet zoveel van een onderwerp afweten is het belangrijk om de plaatjes overzichtelijk te houden. Lijn-tekeningen verdienen de voorkeur. Foto’s en 3-d modellen zijn vaak heel mooi. Maar ze zijn meestal minder overzichtelijk.

beelden zonder woorden
Laat woorden zoveel mogelijk uit het beeld. Ze leiden af.  Vertel liever over je tekening. Als je een filmpje maakt is het een goede keuze om tekst in te spreken in plaats van ondertiteling te gebruiken. Als je woorden in je beeld gebruikt zet je ze zo dicht mogelijk bij datgene wat ze beschrijven. Ons werkgeheugen hoeft dan niet op zoek naar de missende link.

plaatjes die helpen bij focus
Als je illustraties kiest gaan ze precies over de inhoud. Het is niet verstandig om snel even een plaatje te zoeken bij je woorden. De kans is groot dat het dan afleidt. Dat is verspilling van de kleine capaciteit van het werkgeheugen. Het is belangrijk om erbij stil te staan of jouw afbeelding jouw boodschap ondersteunt. Daarom is het vaak nog het beste om zelf te tekenen of collages te maken.

 

spiegelneuron

Een spiegelneuron vuurt als we een handeling doen. Maar het vuurt net zo hard als we een handeling zien doen. Hierdoor imiteren we elkaar. Handelingen leren we daarom het beste door te zien hoe anderen het doen.  Voordoen is het beste. Een film of animatie is een goed alternatief. Als dat niet binnen de mogelijkheden valt kun je het beste Ikea nabootsen. Nadoen zit zo in ons systeem verwerkt dat we vaak anderen nadoen zonder dat we het door hebben.

 

< vorige
volgende >