Je hebt de eerste slag al gemaakt als je deelnemers gemotiveerd binnen komen. Hoe motiveer je deelnemers voor een bijeenkomst? 

Wees kernachtig in je taal
Lange lappen tekst worden met minder plezier gelezen. Als je wilt dat mensen gelijk een goed gevoel krijgen ben je kort en duidelijk met je taal. Bedenk welke kernwoorden er passen bij je bijeenkomst en bij de resultaten die je voor ogen hebt. En denk goed na over de woorden waar jouw doelgroep warm voor loopt. Vermijd algemeenheden als: “We maken het verschil!”. Daar zeg je niks mee.

Stel een vraag
Met een duidelijke vraag stimuleer je om alvast na te denken. Op het moment dat je doelgroep gaat denken is er al sprake van betrokkenheid.

Spreek tot de verbeelding
Het voordeel van foto’s en illustraties is dat ze tot de verbeelding spreken. De kijker heeft ruimte om zijn of haar eigen betekenis op het beeld te projecteren. Metaforen zijn hierbij een uitstekend hulpmiddel. Wordt de bijeenkomst een weg ergens naartoe? Is het resultaat van de bijeenkomst te vergelijken met een gesmeerde machine? Gebruik beelden die tot de verbeelding spreken. Weinig inspirerend is het vooraanzicht van een gebouw.

Laat deelnemers meebeslissen over de inhoud
Het internet biedt uitstekende plekken om voorgaand aan de bijeenkomst al te brainstormen over de inhoud van de bijeenkomst. Zo heb je al interactie voordat de bijeenkomst begonnen is.

Laat het gonzen
Denk na waar je jouw doelgroep kunt bereiken. Gebruik verschillende kanalen: mails, posters, social media, internet… Start alvast de discussie. Zo breng je de hele groep al naar de eerste verdieping.

Zorg voor een aantrekkelijke vormgeving

 

overzicht

 

< vorige
volgende >