mindmap marketing

Gisteren heb ik met een klant de marketing van zijn bedrijf onder de loep genomen. Daarvoor hebben we eerst in een mindmap de huidige activiteiten in beeld gebracht.

scheuren en tapen
Het voordeel van scheuren en plakken is dat je niet gebonden bent aan de grenzen van een stuk papier. Het formaat van je werk schaalt mee met je proces. Dat werkt heel vrij.

Een ander voordeel van scheuren en plakken is dat je de mindmap gemakkelijk opnieuw kan ordenen omdat je stukken kunt loshalen en elders weer vast kunt plakken.

overzicht
We maakten een overzicht van alle activiteiten. Daarbij brachten we in beeld wie daarmee bereikt wordt. Ook keken we welke middelen daarbij worden ingezet. Gaandeweg werden de knelpunten duidelijk:

  • Het bedrijf heeft een prachtig zeilschip waarmee zeiltochten worden gemaakt met bestaande klanten en key-partners. Opvallend is dat potentiële klanten heel weinig mee worden gevraagd. Daar laat het bedrijf een grote kans liggen.
  • Relaties die meegaan op een zeiltocht worden niet gestimuleerd om ambassadeur te zijn van het bedrijf.
  • Het bedrijf geeft veel lezingen en presentaties. De presentaties die worden gegeven aan potentiële klanten zijn onvoldoende op maat. Hierdoor krijgt de potentiële klant te weinig inzicht in wat het bedrijf voor hen kan betekenen.
  • Het is de vraag of de teksten op de website voldoende zijn gericht op de ideale klant.
  • Het bedrijf houdt netwerk-activiteiten bij op een excel-sheet. Maar niet alles wordt erin opgenomen.

Door de mindmap heeft de opdrachtgever het totaalplaatje heel goed in zijn hoofd. Hij was verrast door de duidelijkheid die de mindmap hem opleverde. “Dit vergeet ik nooit meer!” riep hij enthousiast.

belang brand

belang branding
We hebben de doelen van het bedrijf gerangschikt. Het belang van een sterk merk wordt belangrijker naarmate de doelen meer naar beneden liggen. Het bedrijf wil een invloedrijke positie hebben in de markt. Het is de bedoeling dat het in Nederland het meest aanbevolen bedrijf is. Dat vraagt om een sterk merk.

te algemeen
We hebben de gebruikte termen opgezocht via de zoekmachine. Daaruit bleek dat de gebruikte termen zo algemeen zijn dat ze eigenlijk niks zeggen. Passie wordt bijvoorbeeld geassocieerd met eten, drinken, sex, evangelie en dingen die je leuk vindt. Middels bovenstaande rangschikking kan mijn klant aan zijn team uitleggen waarom er nog hard gewerkt moet worden aan het neerzetten van een identiteit.

 

overzicht

 

< vorige
volgende >