sterke beelden

 

 

Hier een samenvatting van het boek Visual Hammer van Laura Ries. Het gaat over sterke logo’s en merken.

Een merk of logo kun je gebruiken voor je bedrijf of een product. Maar een sterk beeld leent zich eigenlijk voor alles waarvan je wilt dat anderen het onthouden. Wat dacht je van een merk voor een proces of een idee? Wat dacht je van het woord van de maand waardoor mensen gaan nadenken over bepaalde thema’s die belangrijk zijn? Merken gaan over focus.

woord en beeld
De beste manier om je te nestelen in het brein van een ander is via een plaatje wat gelinkt is aan een begrip.  Zo kom je in allebei de hersenhelften.  Plaatjes zorgen voor een emotionele binding. Ze komen binnen via de rechterhersenhelft. De rechter-hersenhelft ziet het grote plaatje. De linker-hersenhelft gaat over taal. Die verwerkt het woord wat bij het plaatje hoort. De verschillen heb ik al eerder belicht in een mindmap over hersen.*

* Een helft plus een helft is één. We hebben dus geen hersenen maar hersen 

een sterk beeld

  • is eenvoudig en krachtig
  • rust op één woord wat aards genoeg is om uit te beelden
  • heeft één vorm
  • herken je gelijk
  • hoeft niet mooi te zijn
  • heeft een duidelijke boodschap
  • heeft één kleur zodat het gemakkelijk wordt onthouden

een zwak beeld

  • is een moeilijk te ontcijferen rebus
  • bevat een afkorting
  • heeft meerdere kleuren waardoor het moeilijk te onthouden is

emotie
Een sterke emotionele reactie volgt op een vorm die afgeleid is van het mannelijk of het vrouwelijk geslachtsorgaan. Je kan dat zien als een cirkel of een pijl. De zwakste vorm is een vierkant. Een vierkant is eigenlijk te saai om te onthouden.

dieren
Dieren roepen een sterke emotionele reactie op. Eén dier kan een hele campagne dragen. Twitter is een heel goed voorbeeld. Boodschappen op de tijdlijn heten zelfs “tweets”.

herhaling
Herhaling is belangrijk  als het gaat om onthouden. Een kleur kun je herhalen in beeld, kleding, kleur van een gebouw of een interieur. Een voorwerp kun je op allerlei manieren laten terugkomen (het liefst op onverwachte plekken). Variëren van vorm en kleur is dodelijk. Woorden kun je nog wel wijzigen. Maar doe dat nooit met je beeld. Laat het beeld ongewijzigd op zoveel mogelijk plaatsen terug komen.

afwijken
Afwijken is natuurlijk belangrijk als je wilt dat iets opvalt. Met vorm en kleur is dat een hele uitdaging. Maar met een flinke brainstorm is het te doen. Combinaties van bestaande zaken kunnen heel verfrissend zijn.

Pas op met de linker-hersenhelft. Die ziet graag logische dingen. Maar logisch is hier niet het doel. Zelfs praktische toepasbaarheid is hier niet het doel. Pas op met de meningen van groepen. Die trekken teveel naar het gemiddelde. Het gaat hier over lef hebben een onverwachte stap te maken ondanks omstanders die je voor gek verklaren.

Als je een sterke tegenspeler hebt met een sterk merk is het zeker belangrijk om af te wijken. Het is het beste de kant te pakken die de andere partij laat liggen.

kwaliteit
Vaak is de kwaliteit van de sterkste merken niet eens superieur. Maar omdat het merk zo sterk is hebben mensen het idee dat dit wel zo is.

 

< vorige
volgende >